Meillä isäntä sanoo aloottavansa tupakanpolton lopettamisen lääkkehiä käyttäen. Soli nuata lääkkehiä jo aikaasemmin käyttäny ja niiren syäminen lopetettihin, kun ne ei sille sopinu. Ny virikkehenä oli se notta tyäpaikka maksoo lääkkehistä pualet. Marraskuu oltihin lääkkehillä ja tunnepuali alakoo olla helevetillises mallis. Mikään asia ei ollu hyvin ja minen kuulemma ymmärtäny mitään. Hän kun on vetäny tupakkia 40 vuatta. Usiasti kuulin kuinken osannu välittää hänen olotilastansa. Musta kun ei oo viäres kyhynöttäjäksi.

Kuukausi meni välillä tapelles ja anteeksi pyyrelles. Käret ristis pyysin, notta saisin voimaa tämän uuren tilantehen tuaman koetuksen kynsis ja niin oon päässy joulukuun pualenvälin yli. Yks mulle tärkiä ystävä, vanha romaaninainen sanoo, notta hänen miähensä kiukutteli kolome vuatta. Huh,huh. Mun on lähärettävä välillä pohojanmaalle lepuuttamahan hermoja.

Sitten avasin sen kioskin ja helevetti pääsi taas irti. Nyt kun mä en ollu aina kotona silloon, kun miäs tuloo siipi maas kotia töistä, alakoo kuulumahan notta viän häneltä laatuaikaa. Hän vihaa tuata kioskia, kun soon mulla päällimmääsenä ajatuksena. No, kaks tuntia vain pois hänen elämästä ja niiren variolla uhkaus aloottaa uurellensa tupakoonti. Hampahat kiristellen oon ajattellu jatkaa etehenpäin ja sanoon rauhallisesti, notta kioski on ja pysyy ainakin alakuvuatehen, aloottakohon tupakoonnin jos tahtoo.

Ne jokka mun miälenlaatuni tosissaansa tuntoo, niin tiätää notta nyt jos koska voisin pakata tavarani reppuhun ja voisin jättää koko huushollin vähäksi aikaa. Onneksi tämä viikko on jo menny paremmin ja oon istunu viäres antaen sitä helevatin laatuaikaa sukankutimet käres käyren. Jouluolusekkin piti jättää välihin, kun piti viättää laatuaikaa.

Mutta kaks tuntia oon yhteesestä ajasta pois kolomena päivän viikosta. Hommaan kotia ristikoota ja laitan ne näkyville. meillä kun ei muisteta laatuaikaa silloon, kun on sanaristikoota ratkottavana. Miäs ei kuule eikä näe mitään silloon kun niitä ratkoo. Miäli miähellä alakaa virkoomahan ja mennähän kohti parempaa olotilaa. Moonkin sitä miältä, notta tupakanviarootuslääkkehet laski sen miälialan pahemmanlaatuusen masennuksen pualelle ja se ei oo siitä oikeen viäläkään päässy ylös. Meillä päriätähän hyvin, normaalis elämäntilantehes.  Mun pualesta hän saa polttaa tupakkia, kun ei sisällä polta ja tiätää vastuhunsa siitä asiasta. Haisoohan tupakoojan käret kamelinpaskalle. Kyllä senkin kärsii ja meillon opittu siihen jos polttaa, niin tupakan jäläkehen on pestävä käret.

Viikonloppu tulos ja siinon palion laatuaikaa. Neliä tuntia kahtena viikonlopun päivänä annan omalle ittelleni kioskis.

Hyvää viikonloppua ja laatuaikaa kaikille teille lukijat.