Mä aloon ny kiriootamahan, notta saisin elämänvirehen taas takaasin. Nämä on sellaasia turhia löpinöötä, mutta kiriootan ny kuitenkin.

Joulu oli ja meni ja vaikka mä alootin jo sen joulun marraskuun puales välis niin, joulufiilis sydämes latistuu jouluna. Moon ollu siitä lähtien kun ajopuu, joka ei löydä paikkaansa. Toimettomana mun ei oo tarvinnu olla. Aattona oli kaikki lapset ja tyttären lapset kyläs. Ainuastaan nua Rautakaupiaan alias Jääkiakkoolijan lapset oli tänä jouluna äiteensä hoivis. Joulu meni kuitenkin aika mukavahan tahtihin, jos ei oteta yhtä jäläkimaininkia, joka viä aikaa vähän aikaa viälä. Soon asia jostei kannata kirioottaa,  kun se ei oo mun harmi.

Oon teheny käsitöitä tulevaa kevättä varten ja sitten sitä pohojanmaan reissua silimällä pitäen. Päätettihin mun ystävätteren Nallen kans, notta ens vuanna lähäremme sukanmyyntihin yhyres. Sillon muutama markkinapaikka ja soon siirtyny eläkkehelle ja sekin tarvittoo äksöniä. Se myi pensionaattinsa pois ja on touhukas nainen, joten paikallensa se ei voi jäärä. Meen viikonloppuna sitä kattomahankin, jos saan vain tuan autoon miäheltä.

Oon käyny magneetis jalan kans viime torstaina ja sain siitä jonkin reaktion. Aivan kun molisin saanu sähkyä ylimäärääsesti. Mulleioo koskaan hiki haisuu, mutta nyt haisoo. Samoon mullon yks taive niinkun siinolis palovamma. Mullei oo rautaa sisällä. Moon käyny jo aikaasemmin ainakin viis kertaa saman jalan takia magneetis. Koskaan ei oo tuntunu tältä. Kai tua hajukin hälävenöö aijan kans. Lääkärihin meen sinne Tyksihin 20.1. Saas nähärä mitä ne suunnitteloo. Mullon pahat aavistukset miälialan koetuksien tulosta. Mutta kiriootan sitten kun tiärän tarkemmin.

Sitten tua vakuutusyhtiö peliäytti mun tosissaansa. Siälät soitettihin mulle loppuvuaresta ja ilimootettihin, notta ne ottaa mun asian taas laajempahan katselmuksehen. Tilasin niitä lausuntopaperia heiltä ja huamasin vakuutuslääkärin haikaalevan takaasin tapaturman alakuhetkille. Tänään varmistelin asiaa ja kysyyn mitä se tarkoottaa.Mun ei kuulemma pirä olla hualissansa, asiaa vaan laitetahan taas päivityksehen. Silti moon asiasta hualissani. Asia on ollu jo vireellä kymmenen vuatta.

Mä joskus aina miätin kun sais jalakojensa terveyren takaasin. Mulloli isän perintökoivet ja niis ei ollu suanikohojun suanikohojua ennekö näiren leikkausten jäläkehen. Valehtelen, poikien raskauksien ajalta jouruttihin koriaamahan yks suuri laskimosuani ja siiton aikaa 25 vuatta. Kaatumisen jäläkeesihin leikkauksihin asti noli aikasten silippahat sääret. Nyt toinen on muataopuali ja toises on klummuja kun äireellä aikaasemmin. Kauneus on katuavaasta.

Nyt mä ajattelin lähtiä virkuutöiren parihin. Moon saamas valamihiksi aika suuritöistä pellavaasta sohovatyynynpäällistä. Se tuloo tänään valamihiksi siltä osin kun se koskoo virkkuuta, sitten viälä sisätyyny ja sitten soon siinä. Laitan siitä sitten kuvan, kun saan sen taas konehelle. Se tuloo myyntihin. Moon ajatellu siirtyä pelekästäänsä pitsi ja sukkalinijalle töideni kans.

Oikeen hyvää ja antoosaa vuatta 2011 ja siunausta teirän kaikkien elämähän.