Kun tuloo ikää lisää niin alakaa kommelluksien saria. Kyllön ollu jokseenkin sellaanen viikonloppu, notta oon miättiny onko musta tulos vanha vai onko meirän isäntä vain rementootunu.

Viikonlopuus oli se hyvää, notta meilloli neliä lastenlasta yäkyläs. Ensin piti tulla vain kaks ja sitten me puhuttihin paapan kans lisää kaks. Nua meirän suursalohon liittynehet lapsenlapset on niin kaukana siälä Kuparilinnas, notta niitä näköö harvemmin meillä kyläs. Jääkiakoolijan lapset olin jo luvannu yäkylähän isänsä kans, mutta mä peruutin isän tulemisen, kun saatihin Prinsessa K ja Prinssi E Prinssi J ja Prinsessa N kans yäksi. Prinsessa E olis kans varmahan tullu, mutta kun mommalla ei ollu toista matkasänkyä, soli jääny mökille. Hiihtolomalla mä saan heirät taas yäkylähän.

Sunnuntaina mä siten lähärin viämähän Litlecityn toisehen ääripäähän Raaseporin rajalle nuata kahta lasta. Paappa lupas laittaa saunan päälle ja sanoo notta tua sitten saunaoluet. Moon törsänny ittelleni nollille ja moon tuan meirän Simpun varas ny. Halusin siltä rahaa ja ruvettihin hakemahan sen kukkaroa ja käännetähän kaikki paikat. Soitin jopa Mittamiähelle ja kysyyn notta otikko lähtiessäs vahingos isäs kukkaron ja se ihimettelemähän meirän touhua. Lähärin kuitenkin reissuhun, ajon jäähallin pihan parkkipaikat, kun oletettavaa oli se, notta soon purottanu sen sinne pihalle. Viälä Kuparilinnas pyysin kattomahan emäntää siihen kassihin jonkolin sille laittanu lauantaina mukahan, notta olisko siälä kukkaroa. Ei ollu. Oli mulla se vara kuitenkin, notta saunaoluet ostin, vaikken siitä  tykkääkään. Kotona kattelin sitten kaikki paikat viälä toistamisehen, ei löry vaikka kuinka hakoo. Kysyyn isännältä onko se kolunnu sen keittiön läpikotaasin ja hän sanoo notta on. Isäntä soitti jäähallihin, notta onko joku maharollisesti sen sinne palauttanu. Ei ollu ja poliisihin ei saatu yhteyttä, kun vasta maanantaina aamulla.Soitettihin ja kualetettihin sen pankkikortti, laitoon tilihin käytöneston muutamaksi päiväksi. Viälä tänä aamuna sitä kukkaroa haettihin kissojen ja koirien kans. Ei viäläkään hajuakaan mihinä lompakko vois olla. Poliisi ei ollu lompakkoa saanu, jäähallista ei soitettu, jotenka tultihin siihen tuloksehen, notton viälä on ilimootettava asia pankkihin.

Kuinka mä sitten tänään kotia tullessani nojasin siihen isännän koluamahan keittiö tyätasohon ja ajatuksissani ajattelin viälä nostaa kattilankantta ylös jonkolin siihen tiskikonetta tyhyjentäes unohtanu lauantaina. Mulloli selaanen viänti lauantaina, notten palioa enää iltamyähään sitä kantta eres ajatellu. Hups huijakkaa kantta nostaes siältä pilikotti isännän ruskia lompakko. Soitin miähelle ja sanoon lompakon löytynehen. Mun olis pitäny tiätää se, notta se ei nostele tavaroota kun se hakoo jotakin asiaa. Useen soon niin notta son laskenu jonkun tavaran käsistänä ja sitä sitten haetahan mihinkä soon joutunu. Yleensä mä alootan kysymyssarian, notta mihin laskit sen ja mihinä yhteyres jne. Vika oli nyt mus, kun olin sen kannen laskennu kattomatta mihinkä mä sen laitan käsistäni. Soitin meirän isoolle Prinsessalle Kuparilinnahan ja kerroon notta löytyny on. Kyllä se taas sai hualenaihetta. sanoo notta me ollahan höppänöötä isoon ÖÖ:n kans. No, ollahan me.

  ViatonNolostunut